Accés al contingut Accés al menú de la secció
Inici  > Orientació  > Joves  > Exploro el món laboral  > Emprenedoria

Emprenedoria

Un emprenedor és una persona que troba una oportunitat de negoci i decideix fer-la realitat organitzant els recursos que té al seu abast. 

Passos que cal seguir: 

  • Analitzar el teu perfil professional.
  • Depurar la idea.
  • Fer un pla d'empresa.

 


Perfil de l'emprenedor/a

Per ser emprenedor, a més de tenir una idea de negoci, cal tenir unes característiques personals i professionals molt específiques, com les següents:

  • iniciativa
  • creativitat
  • innovació
  • claredat d'idees
  • capacitat d'afrontar riscos
  • capacitat d'adaptació
  • persistència
  • organització
  • optimisme
  • tolerància a la frustració

 

Si vols comprovar si tens perfil d'emprenedor, pots fer alguns del tests que hi ha a Internet.  


La idea

Quan tens una idea de negoci, és imprescindible analitzar-la i depurar-la per veure si és viable. Tens al teu abast eines i recursos que t'ajudaran:

Anàlisi DAFO

És una eina d'anàlisi i diagnòstic que et permet detectar quines són les teves fortaleses i febleses, i les oportunitats i amenaces en relació amb la teva inserció laboral. Consisteix bàsicament en una graella (matriu quadrada) en la qual se situen:

. Des d'una perspectiva d'anàlisi interna, les febleses i fortaleses,

. Des d'una perspectiva d'anàlisi externa, les amenaces i oportunitats.

 

Anàlisi interna Anàlisi externa
Debilitats

Factors que t'impedeixen avançar i que necessites conèixer i canviar.

Amenaces

Aspectes que bloquegen l'accés a la feina: són difícilment modificables, però és necessari que els coneguis.

Fortaleses

Trajectòria professional i acadèmica que et facilitarà trobar feina

Oportunitats

Facilitadors, recursos i ajudes que pots utilitzar per trobar feina.

Descarrega't la plantilla

 

Tècnica dels 8 factors

És una eina per verificar si la nostra idea és encertada mitjançat la realització de vuit preguntes:

  • Puc comunicar la idea de manera clara i completa?
  • Quant interès tinc en aquesta idea? 
  • Com és de bona la meva oportunitat per realitzar-la?
  • En quina mesura s'ajusta quant a la temporalització? 
  • Tinc les habilitats per portar-la a terme la idea?
  • Podria aplicar les meves fortaleses en la realització de la idea? 
  • Aquesta idea té bons avantatges competitius? 
  • Com de diferent o única és aquesta idea?

 

 

Etiquetatge d'idees

Es tracta d'avaluar la viabilitat de les nostres idees etiquetar-les amb diferents valors:

  • Excel·lent (és gairebé segur que tingui èxit)
  • Probable (necessita un futur perfilament)
  • Oportunitat possible (necessita millora)
  • 50/50 (podria anar de qualsevol manera)
  • Aposta arriscada (remota possibilitat d'èxit)

 


Pla d'empresa

És la memòria per avaluar la viabilitat tècnica, econòmica i financera del projecte, en què es recullen totes les estratègies necessàries per fer-lo realitat. Per tant, serveix  per depurar la idea de negoci i com a carta de presentació per a possibles inversors.

Ha d'incloure:

  • definició del projecte,
  • presentació dels promotors,
  • estudi de mercat,
  • estudi tècnic,
  • estudi econòmic-financer,
  • organització del negoci: aspectes jurídics, infraestructura, màrqueting i recursos humans,
  • anàlisi DAFO i
  • conclusions

 A la xarxa hi ha molts webs i aplicacions en línia per preparar el teu pla d'empresa.


Posada en marxa

Abans d'iniciar un negoci hem de tenir en compte alguns aspectes jurídics, fiscals i administratius, com els següents:

  • Decidir la forma jurídica més adient: autònom, cooperativa, societat limitada.
  • Consultar si és necessari demanar algun tipus de permís o llicència municipal, autonòmica o estatal.
  • Obligacions amb Hisenda.
  • Obligacions amb la Seguretat Social.

 

A través de xarxa Emprèn pots sol·licitar una entrevista amb un professional qualificat que t'orientarà de tots els passos necessaris.



Data d'actualització: 25.10.2016